Forbedret indgangskontrol sikrer investeringen
Scan-Speak er i dag blandt de førende i hele verden, når det kommer til udvikling og fremstilling af high-end transducere. Deres produkter bruges i dag af flere internationale højtalermærker inden for audio til hjemmet, professionelle højtalere, eftermarkedet for biler og luft- og rumfartssegmenter. Alt bliver udviklet, designet og håndbygget i Videbæk.
Sporing af produktionsfejl
Jacob Sand Nielsen, mekanisk ingeniør hos Scan-Speak, fortæller, at man jævnligt oplevede fejl på egne dele og de dele, som de fik hjem fra deres underleverandører. Og desværre var det ofte forskellige typer af fejl, der bevirkede, at mange højtalere dermed ikke bestod kvalitetskontrollen.
Med deres daværende værktøj var det ikke muligt at foretage detaljerede målinger af deres emner. Derfor havde de heller ikke noget data på emnerne, som hurtigt kunne identificere hver enkel fejltype. Og det betød også, de ikke kunne bevise, hvis fejlen fx lå hos underleverandørerne.
Hos Scan-Speak manglede de dermed et nøjagtigt system, der kunne forbedre deres kvalitetskontrol af egne emner samt dele fra underleverdørene.
“Selvfølgelig er det her et dyrt system, men det er der jo mange systemer, der er. Men det kan altså det, som det skal. Det synes jeg i hvert fald.”
Fra outsourcing af opgaven til egen 3D-scanner
Scan-Speak havde indset, at de stod overfor en udfordring, som de på daværende tidspunkt ikke selv kunne løse, fortæller Jacob. Derfor kontaktede de Kvejborg for at få dem til at lave nogle 3D-scanninger af deres emner. Og hos Scan-Speak så de hurtigt, at 3D-teknologien kunne hjælpe dem.
Hertil tilføjer Jacob, at det kostede en vis sum penge at få Kvejborg til at gøre det hver gang. Dermed kunne de hos Scan-Speak godt se, at det kunne betale sig at investere i deres egen 3D-scanner.
Gennem dialog og vejledning af Kvejborg kom de frem til, at HandySCAN BLACK Elite og VXinspect var det rette match for dem.
Lettere kontrol og bedre data
Ifølge Jacob kan den nye 3D-scanner og 3D-software nu nemt identificere, om der problemer med højtalerne. For hvis der fx er dele, som ikke passer sammen, kan de scanne delene og bedømme, hvad det skyldes og hvor henne.
Og derudover har det nye system også gjort, at de nu kan måle langt flere detaljer og derved udarbejde omfattende målerapporter. Hos Scan-Speak betyder det bl.a., de i højere grad nu kan henvende sig til deres underleverandører, når tingene ikke passer. For nu har de konkrete data, som understøtter det.
Det har virkelig været en øjenåbner at arbejde 3D-teknologi, siger Jacob. For når dele skal passe ned på nogle hundrededele, så er det bare vigtigt at få målt dem. Hellere scanne én gang for meget end én gang for lidt. Hos Scan-Speak kan de i dag derfor nå at opdage fejl i opløbet og forebygge mod lignende fejl.
Vi har oplevet, at der er nogle af vores danske leverandører, som siger ”Ja, det kan vi ikke måle”. Så siger vi, at dét kan vi, for vi har en 3D-scanner. Og det sender et signal til vores underleverandørerne om, at vi måler efter – samt at de får det tilbage igen, hvis det ikke er i orden.